8 צפייה בגלריה
פסטיבל דרום אדום
פסטיבל דרום אדום
פסטיבל דרום אדום
(צילום: רפי בביאן)
פסטיבל "דרום אדום", חג הכלניות של צפון הנגב, צפוי להיפתח בשבוע הבא זו השנה ה-18. על רקע המרבדים האדומים יתקיימו מגוון רב של פעילויות לכל המשפחה, חלקן ללא תשלום. השנה, אירועי הדגל של הפסטיבל – צעדת הכלניות ומרוץ הכלניות – יתפרסו על פני שלושה ימים. אירועי הפסטיבל יתחילו ב-1 בפברואר ויסתיימו ב-28 בפברואר.
גם השנה קרן קיימת לישראל שותפה לחגיגה האדומה – וביערות ובחניוני המטיילים במרחבים שבין נחל שקמה לנחל הבשור, בהם עיקר מוקדי פריחת הכלניות, ייערכו שלל הפעלות וסיורים מודרכים בעלות סמלית של 10 שקלים. נזכיר שבכל מקרה מומלץ להגיע אל מוקדי הפריחה דווקא באמצע השבוע, כשהדרכים פנויות יותר והטבע ממתין בנחת למבקרים. זכרו: הכלניות הן פרח מוגן – אין לקטוף אותן, ויש להיזהר מאוד לא לרמוס את הצמחים שעדיין לא פרחו במהלך הטיול והצילומים.
מגוון סיורים מודרכים בהובלת מדריכי קק"ל יתקיימו בהרשמה מראש גם באמצע השבוע וגם בסופי השבוע. הסיורים ייקחו את המבקרים אל מוקדי הפריחה ואל הנקודות ההיסטוריות באזור, שם יספרו את סיפורם המרתק ויכירו את הכלים הקדומים ששימשו את התושבים לאורך שנות ההתיישבות.
8 צפייה בגלריה
פסטיבל דרום אדום
פסטיבל דרום אדום
פסטיבל דרום אדום
(צילום: רפי בביאן)
לאורך כל השבוע ניתן להגיע גם באופן עצמאי לבקר בשדות האינסופיים של הכלניות, וליהנות מעשרות פעילויות ואטרקציות באתרים בסביבה כמו קטיף תותים וירקות, סיורים חקלאיים, מגוון סדנאות יצירה, סיור מודרכים בטבע ברגל וברכב, ביקורים בחוות חקלאיות וביקבים, טיולי אופניים בשטח ועוד. המבקרים בימים ראשון-רביעי ייהנו מהנחה של עד 50% במגוון פעילויות בחסות בנק הפועלים. כמו כן, במהלך סופי השבוע, שבעה אתרי מורשת בצפון הנגב יפתחו את שעריהם לכניסה ללא תשלום.
8 צפייה בגלריה
קטיף ב"אורי תותים"
קטיף ב"אורי תותים"
קטיף ב"אורי תותים"
(צילום: מיה טנר)
בנוסף, לא פחות מ-15 שווקים וירידים יתקיימו בימי הפסטיבל – והם יציעו למבקרים את מיטב התוצרת המקומית עם דוכני אוכל מוכן, ירקות ופירות, גבינות, בירות ויין, יצירות אומנות ועוד. חובבי הקולינריה ימצאו בפסטיבל מגוון גדול של סיורים קולינריים, עגלות קפה, בשלנים ביתיים, יקבים ומבשלות, מסעדות, חדרי אוכל קיבוציים, ואפילו סלי פיקניק מעולים שרק צריך להזמין מראש ולאסוף בדרך אל הטבע. בארבעה אתרים (אורי תותים, משתלת בלבן, משק 77 ומבוך מרים) יוצבו בימי שישי מקררים פתוחים לחלוקת מוצרי חלב של טרה ללא תשלום.
בפארק אשכול (גן לאומי הבשור) תקיים רשות הטבע והגנים מידי שבת במהלך חודש פברואר שלל פעילויות לכל המשפחה, ובהן מופע קרקס מבדר לילדים, "שוק על המים" – שוק איכרים ססגוני עם עשרות דוכנים, מתחם "קסם המדבר" – חוויה בדואית עם סדרת סדנאות חינמיות הכוללות אירוח אותנטי כמיטב המסורת, סדנת קפה, תיפוף וליקוט תבלינים, משחקי דיסקגולף – ספורט קליעה של צלחות מעופפות לסלים מיוחדים הפזורים ברחבי הפארק ועוד.
8 צפייה בגלריה
סל פיקניק בהזמנה מראש
סל פיקניק בהזמנה מראש
סל פיקניק בהזמנה מראש
וכשהערב יורד, זו השעה של "דרום אדום Live" – מופעים עם מיטב האומנים: אדיר מילר, עמיר בניון, רמי קליינשטיין, שלומי שבן מארח את שולי רנד, דיויד ברוזה, יובל דיין, שלומי קוריאט, ג'ימבו ג'יי והתקווה 6. נשארים לישון באזור? לרשות באי הפסטיבל מגוון אפשרויות לינה החל מחניוני לילה בטבע וחאנים ללינת שטח, ועד לינה בבתי ההארחה של הקיבוצים או בצימרים מפנקים.
8 צפייה בגלריה
רמי קליינשטיין במופע פסנתר
רמי קליינשטיין במופע פסנתר
רמי קליינשטיין במופע פסנתר
(צילום: אורית פניני)
השנה, אירועי הדגל של הפסטיבל – צעדת הכלניות המסורתית לזכרה של ענקית הזמר שושנה דמארי ומרוץ הכלניות – יתפרסו על פני שלושה ימים, שבהם המשתתפים יבחרו בדיוק את היום ואת השעה שבה ייצאו לדרך – כך שהטבע יהיה כמעט כולו לרשותם. המרוץ ייערך בכל יום בתאריכים 10-8 בפברואר ויספק חוויית ריצה בין שדות חקלאיים ופריחה, וצעדת הכלניות תתקיים בכל יום בתאריכים 17-15 בפברואר. כמו כן, ביום שישי, 24 בפברואר, יתקיים בשמורת כרמיה דואתלון השטח הראשון מסוגו בארץ שישלב מקצה רכיבת אופניים בשטח וריצה בשטח, ועוד מקצי רכיבת אופניים בלבד.
8 צפייה בגלריה
צעדת הכלניות
צעדת הכלניות
צעדת הכלניות
(צילום: יקיר אסידו)
8 צפייה בגלריה
מרוץ הכלניות
מרוץ הכלניות
מרוץ הכלניות
(צילום: רפי בביאן)
בנוסף, ביום שישי, 10 בפברואר, יוכלו משפחות להשתתף במשחק התחרותי "אוצרות מרחבים" שיכלול ניווט ביישובי המועצה האזורית מרחבים ופתרון כתבי חידה בתחומי מורשת, היסטוריה ישראלית, יהדות וציונות. ההשתתפות בעלות של 100 שקלים למשפחה ובהרשמה מראש.
הפסטיבל יתמקד השנה בערכי השמירה על הסביבה, המיחזור והקיימות, ויקיים שלל פעילויות בנושא במהלך הפסטיבל. במהלך שני ימי שישי, הקהל יוכל לקחת חלק במיצב אומנות ייחודי בחסות תפוצ'יפס, שבו יוצגו שלוש כלניות ענק בחניון באר מרווה. במקום יחולקו לקהל חטיפים, ואריזות ריקות שיביאו המבקרים ישולבו במיזם. כמו כן, בחסות איגודן תתקיים הצגת הילדים "משימת המגבונים" – הופעה מהנה וערכית שתתקיים ללא תשלום בחוות אל היען ובחצרים. חברת "נגב אקולוגיה", המפעילה עשרות אתרי מיחזור וטיפול בפסולת ברחבי הארץ, התנדבה להציב פחי אשפה במוקדי טיול מרכזיים באזור – שוקדה, באר מרווה, יער ניר משה, הגשר התלוי, יער שרשרת, יער דבירה, רוחמה ואור הנר – והיא תפנה אותם באופן תדיר ותעביר את האשפה למיון ומיחזור בפארק למיחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב.
8 צפייה בגלריה
דרום אדום
דרום אדום
דרום אדום
(צילום: רפי בביאן)
פרטים נוספים על פעילויות הפסטיבל ניתן למצוא באתר עמותת התיירות "שדות שקמה-בשור", או בדף הפייסבוק "דרום אדום – הדף הרשמי".